Van preventie naar amplitie
De eerder genoemde thema’s, bijvoorbeeld duurzame inzetbaarheid,
kunnen zowel vanuit preventie als amplitie aangepakt worden. Een
preventieve werkwijze is het voeren van functioneringsgesprekken om
tekortkomingen van medewerkers te ontdekken en deze te herstellen
middels scholing. Een amplitieve werkwijze is het voeren van
ontwikkelgesprekken om te ontdekken hoe iemand beter tot zijn recht kan
komen en de inzetbaarheid te vergroten.
De reikwijdte van amplitieve interventies is aanzienlijk groter dan curatieve of preventieve interventies. Amplitie strekt zich namelijk uit over alle medewerkers. Preventie is erop gericht dat medewerkers uit een risicogroep niet gaan behoren tot een probleemgroep. Amplitie zorgt ervoor dat zowel de risicogroep als de probleemgroep steeds kleiner worden. Helaas zullen risico’s en problemen zich altijd blijven voordoen. Door te werken aan amplitie kan dit toch aanzienlijk verminderd worden en beperkt blijven. Amplitie is hiermee geen vervanging van curatie en preventie, maar een aanvulling erop.
Inzetten op het versterken van alle medewerkers zorgt ervoor dat organisaties meer in balans kunnen komen. Onderstaand figuur laat zien dat als de meeste aandacht gaat naar de kleinste groep medewerkers (de probleemgroep), tekort wordt geschoten in het in conditie houden van het totale menselijke kapitaal van de organisatie, terwijl dit kapitaal essentieel is om de organisatie stevig neer te zetten. Door de onderste laag van de piramide te versterken, kan de piramide zelfs groeien. Dit laat zien dat investeren in menselijk kapitaal meer organisatiesucces oplevert.
Om de potentie van de organisatie te verwezenlijken is het belangrijk
dat amplitie deel uitmaakt van het DNA van de organisatie. Zo kan een
organisatiecultuur gecreëerd worden waarbinnen medewerkers optimaal tot
hun recht komen. We hebben het dan over organisatie-, leiderschap-,
team- en persoonlijke ontwikkeling. Werken aan amplitie vraagt om een
concreets en praktisch model dat als uitgangspunt dient voor strategisch amplitiebeleid.
Daarom hebben wij het amplitiemodel ontwikkeld met vier pijlers waar
amplitieve interventies zich op kunnen richten. Onderstaand model is
ontstaan vanuit verschillende wetenschappelijke literatuur van de
positieve psychologie.
Er zit geen volgorde in de vier pijlers van amplitie en ze zijn allemaal even belangrijk. De pijlers complementeren elkaar en beïnvloeden elkaar wederzijds. Bovendien sluiten ze elkaar niet uit, maar vormen een geheel om te werken aan het versterken van menselijk kapitaal. Het is van belang om aandacht te besteden aan gezonde, bevlogen, talentgerichte medewerkers die hun werk zo kunnen inrichten dat zij kunnen uitblinken in wie zij zijn. Werken aan amplitie als geheel is een voorwaarde om organisatiesucces te behalen en behouden.
bron: TalentCollege